رسالت بنیاد دردواصل خدمت‌رسانی و ترویج فرهنگ ایثار فرهنگ و شهادت تعریف شده است
رسالت بنیاد دردواصل خدمت‌رسانی و ترویج فرهنگ ایثار فرهنگ و شهادت تعریف شده است
تبریزکهن-۲۲اسفند ماه مصادف است با سالروز تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی و روز بزرگداشت شهدا و سالروز تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی شهادت فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است.

تبریزکهن-۲۲اسفند ماه مصادف است با سالروز تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی و روز بزرگداشت شهدا و سالروز تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی شهادت فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است.
بنیاد شهید در ۲۲ اسفند سال ۱۳۵۸، به فرمان امام(ره) تاسیس شد و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری است و امور آن طبق مقررات و قوانین مربوط به نهادهای عمومی غیردولتی و در چهار چوب اساسنامه مصوبه و آیین نامه های مربوط زیر نظر رئیس جمهور و نظارت عالیه مقام معظم رهبری اداره می شود.

مجموعه اهداف و رسالت های بنیاد به طور اختصار عبارتند از:
– احیا، حفظ و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان ضامن بقای مکتب نجات بخش اسلام و تشیع و به عنوان سلاح کسب استقلال و استمرار جمهوری اسلامی و موثرترین ابزار حفظ عزت جامعه و تمامیت ارضی کشور.
– زنده نگه داشتن یاد و نام شهیدان و حفظ آثار آنان و اجرای فرامین امام(ره) در خصوص رسیدگی شایسته و همه جانبه به امور خانواده های شاهد.
– تکریم و تجلیل از یادگاران عزیز شهدا، مفقودین و اسرا.
– تبیین حق عظیم شهیدان و خانواده های آنان.

به همین مناسبت مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان‌شرقی دریک کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران، با اشاره به برخی از عملکرد این اداره در سال ۱۳۹۹ گفت:بر اساس وظایف تعریف شده احیا، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت طلبی، زنده نگه داشتن یاد شهیدان و حفظ آثار آنان، تجلیل و تکریم از خانواده های معظم شهیدان، جدیت در امور فرهنگی خانواده های شاهد، خوداتکایی و قانونمند کردن ارایه خدمات به آنان و بسیج امکانات نظام به منظور پراکندن عطر ملکوتی شهادت در جامعه، محور فعالیت های این نهاد مقدس است.

عباس پورحسن با اشاره به آمار شهدای استان بر اساس تفکیک تصریح کرد :در مجموع شهدای استان ۹ هزار و ۸۴۳ نفر را  و شهدای خانم ۲۹۱ نفر، شهدای مدافع حرم ۲۶ نفر، شهدای سلامت ۱۳ نفر، شهدای اقلیت مذهبی ۱۳ نفر، شهدای طلبه و روحانی ۱۴۱ نفر این آمار را تشکیل می دهند .

پورحسن خاطر نشان شد: این اداره کل چهار هزار و ۵۷۲ نفر فرزند شهید، ۲۴ هزار و ۳۲ نفر  جانباز و  ۳۷۱ نفر جانباز بالای ۷۰ درصد، ۱۳ هزار و ۶۰۶ نفر جانباز زیر ۲۵ درصد، ۱۰ هزار و ۲۲۶ نفر بالای ۲۵ درصد و ۲۸۱ جانباز مونث و ۱۷ جانباز مدافع حرم را در آمار خود تحت پوشش دارد

وی عنوان کرد:عمده دغدغه ما درمان جانبازان، اشتغال و تامین مسکن آنان هست که به عنوان مسوول وظیفه داریم نسبت به جامعه هدف این دغدغه ها را در قبال این عزیزان به نحوه احسن بر طرف کنیم .

پورحسن در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری  آریا تاکید کرد: توسعه فضای بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی فجربرای جانبازان اعصاب و روان از مهمترین برنامه های در دست اقدام بودکه خوشبختانه  این بیمارستان در ۶ طبقه به صورت کامل در مبعث پیامبر اکرم(ص) به بهره‌برداری خواهد رسید که ۳۰ تخت آن برای زنان جامعه هدف اختصاص یافته است و مورد اسفاده آنان قرار خواهد گرفت.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان‌شرقی با اشاره به برخی مشکلات درمانی ایثارگران در ارتباط با مراکز خدمات دهی گفت :در اواخر سال ۹۷، مراکز طرف قرارداد بیمه دی فقط ۱۰ درصد را تحت پوشش قرار داده بود که  هم اکنون این رقم به ۱۰۰ درصد بیمارستان‌ها تحت پوشش بیمه دی  ارتقاع یافته است .

پورحسن گریزی هم به کمیسیون های تعیین درصد و کمیسیون پزشکی کرد و اظهار نمود: به رغم محدودیت های کرونایی بارعایت پروتکل های بهداشتی جلسات کمیسیون پزشکی، تعیین درصد به صورت متمرکز در مراکز استان با حضور پزشکان متعهدومجرب برگزار می‌شود که در سال جاری ۵ جلسه برای این منظور کمیسیون برگزارشد.

وی اشاره ای هم به برخی اقدامات صورت گرفته در ایام کرونا کرد و اضافه نمود: دریافت سهمیه ۲۲۰ واکسن کرونا برای جانبازان شیمیایی، تهیه و توزیع ۱۰ هزار بسته بهداشتی، تهیه لباس کرونا و هدیه به مدافعان سلامت، تقویت مرکز هاتف و تلفن گویای ۱۶۱۶، پایش سلامت، دیدار و ملاقات با ۵۳ نفر از بیماران کرونایی، اعزام جانبازان برای درمان از جمله اقداماتی هست که از طریق این مرکز جامه عمل پوشیده است.

پورحسن درخصوص بحث اشتغال و برنامه واگذاری ۳۰ درصد استخدام‌های بنیاد شهید و دولت به ایثارگران هم افزود: براساس دستورالعمل برنامه ششم توسعه ٰتمامی فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد به بالا را، تکلیف کرده است که ۲۰ هزار نفر از مشمولان به استخدام دولت دربیاید که سهم استان ما نیز یک هزار و ۵۰۰ نفر  بوده که نهایت تلاش خود را برای عمل شدن آن انجام خواهیم داد .

وی یاد آور شد:حدود ۸۶۲ نفر استخدام دولتی در سال ۹۹ وجود داشت، و ما توانستیم با ایجاد فرصت شغلی برای ۴۸۲ نفر تا حدودی از این دغدغه بکاهیم.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجانشرقی عنوان کرد: جهت حل مشکلات مسکن خانواده شهدا و ایثارگران برای ۲هزار و ۸۴۶ فقره به خانواده شهدا و ایثارگران زمین و تراکم زمین در دستور کار قرار گرفته تا مشکل مسکن این عزیزان در استان حل شود که به همین منظور  برای ۲۲۰ نفر این مهم اجرایی شده و همچنین برای ۲۷۰ نفر در حال تحقق می باشد.

وی در مورد آزادگان عزیز هم تصریح کرد: یک هزار و ۸۹۹ نفر آزاده‌ در استان تحت پوشش این بنیاد هست که در مجموع کل جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران استان بالغ بر ۱۵۶ هزار و ۱۲۹ نفر می باشد.

وی در ادامه اشاره ای هم به مسقف‌ سازی گلزار مطهر شهدا در وادی رحمت، کرد و اظهار نمود: در سنوات گذشته این پروژه تا حدودی عملیاتی شده و بعد ازدستور مقام معظم رهبری در خصوص نحوه ساماندهی گلزار شهدا، مشاوری  از سوی بنیاد معرفی گردیده  و هم اینک متاسفانه به خاطر برخی بروکراسی اداری در پروسه امروز و فردا پرسه می زند !!!

گفتنی هست در این نشست خبری تعدادی از معاونین و مدیران اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجانشرقی در معیت مدیرکل حضور داشتند و به سوالات طرح شده از سوی خبرنگاران پاسخ گفتند .